nedeľa, 2. apríla 2017

Elity

Môj priateľ je miestami skutočný romantik, pretože z času na čas ma prekvapí, okrem iného, aj pozvaním do divadla a to ja môžem. Návšteva divadla je podľa mňa celkove veľmi špeciálna chvíľa a človek by si ju mal užiť naplno, a využiť všetko, čo k tomu patrí. My si tak z "obyčajnej" návštevy spravíme rovno celé rande s pozvaním na kávičku a s nejakou dobrou večerou či už pred divadlom, alebo po divadle. Samozrejme k takýmto chvíľam patrí aj adekvátne oblečenie, no a to už keď sme takto nahodení, tak sa ideme aj trochu pokorzovať, napr. po nábreží Dunaja. 

Takto sme korzovali aj túto sobotu - napokon počasie bolo ako stvorené na to, aby bol človek vonku a nechal sa ohrievať teplým jarným slnkom. A tak sme sa prechádzali, sadli si na dobrú kávu, lebo ako som písala, to patrí k tomu, rozoberali sme všetko možné, napr. či naše zatiaľ neexistujúce dieťa bude dievča alebo chlapec, a čo z nás dvoch vôbec raz vznikne. Po kávičke sme išli zasa korzovať, pričom sme stretli známych, ktorým sme sa pochválili, že mi teda ideme do divadla, kultúrne sa vyžiť... Na otázku na čo ideme, sme sa s priateľom dlho zamysleli a napokon priznali, že vlastne ani nevieme, ale máme to napísané na lístku a je to nejaká činohra s "politickou tématikou". ... Skrátka intelektuálne sme sa blysli (v úvodzovkách samozrejme), ale zobrali sme to celkom s humorom, že čo už. Napokon, keď už má priateľ modré pruhované ponožky, ktoré jeho mamička ohodnotila ako "sedlácke" a do národného divadla nevhodné, skrátka zhodli sme sa, že v tom prípade ani nemusíme poriadne vedieť na čo ideme a nemusíme sa vôbec ale vôbec tváriť kultúrne, nie to ešte intelektuálne.

Faktom ale je, že ja vždy len matne tuším, na čo do divadla idem a robím to schválne. Chcem si hru, balet, operu, čokoľvek užiť naozaj naplno, najmä však bez toho aby som tušila čo i len trochu, čo ma čaká. Jasné, že nie pri všetkom sa to dá... napr. pri Jane Eyrovej, ktorú som čítala mnoho ráz, som dobre vedela akým smerom sa dej uberá... ale pri niektorých to skrátka neviem a nechcem vedieť. 

Ale teda hra, ktorú sme videli sa volá Elity a bola to premiéra. Musím povedať, že hoci som bola z tohto výberu trocha rozčarovaná, holt politika nie je úplne moja šálka kávy, v konečnom dôsledku uznávam, že bola naozaj skvelá. V podstate hra vykresluje (kritizuje) konanie vysokopostavených ľudí krátko pred koncom socializmu a po ňom. Nebudem sa rozpisovať o obsahove stránke - oficiálny popis nájdete TU a o hre píše aj denník SME
No a teda nie, že by som bola nejaký extra divadelný odborník, ale podľa môjho názoru, je hra, na naše pomery, dosť odvážna. Veľmi zaujímavo boli spracované potom aj kulisy. Záver som však bohužiaľ veľmi neodsledovala, pretože pán Stanke (a teda nie len on) vyvrhli na divadelné dosky obsah svojho žalúdka... a to som sa už nemohla sústrediť na nič iné len na to, koho z hercov napína a kto to vypustí na zem ako ďalší. Osobne predpokladám, že to bol zámer resp. akýsi odkaz - niečo v štýle - je nám z vás, "oligarchov", zle.

Predstavenie teda odporúčam aj tým, ktorých táto téma nejak extra neinteresuje - ja som si minimálne odniesla to, že na minulosť sa nedá nazerať čierno-bielo. Nie sú veci len zlé a len dobré.... avšak tiež sa nedajú zlé veci ospravedlniť napr. slovami "ale taká bola doba" alebo "ja som jednoducho musel". 


Samozrejme nedá mi, aby som nezabŕdla aj trocha do tej módnej stránky vrámci návštevy divadla. Ako som už písala v úvode, divadlo je skvelá príležitosť spraviť si aspoň raz za čas jeden večer výnimočný. A to aj po tej odevnej stránke. Isteže môžte vytiahnuť zo skrine košeľu a puzdrovku, nejaké tie lodičky, ale rovnako môžte aj krásne šaty, ktoré sa na iné príležitosti nehodia, ale svetlá národného divadla znesú. Ja proste túto príležitosť - pekne sa obliecť - milujem. Aj preto ma prekvapujú mnohí ľudia - muži, rovnako ako ženy - ktorí chodia do divadla v roztrhaných džínsoch, flanelke a "timberlandoch" ... bohužiaľ aj také som už videla. A pritom dnes sa dajú nájsť pekné šaty aj za pár eur, takže celá paráda vás nemusí vyjsť draho. Ak nechcete šaty kupovať, viete vhodnými doplnkami vyčariť odev do divadla aj z obyčajných šiat "na bežné" nosenie. Týmto by som teda rada apelovala na Slovač - zvýšte trocha svoju úroveň a oblečte sa ako kultivovaní ľudia! Nehovorím o oblekoch, lakovkách, večernej toalete... len skrátka vynechajte tenisky, rifle, košele s nevhodným vzorom, ultra krátke šaty a podobne. 


My sme sa napríklad s priateľom zladili do odtieňov modrej. Ako môžte vidieť na fotkách, ja som využila svoje nové šaty, ktoré som kúpila vo vintage obchode v Portugalsku. Podľa mňa majú dokonalý vintage štýl, avšak vintage asi nebudú, pretože som na šatách našla štítky s čínskymi znakmi.... v každom prípade, radosť mi to až tak nepokazilo, pretože šaty sú úplne nové, neboli nosené, perfektne mi sadnú na postavu, sú naozaj kvalitne šité, boli za dobrú cenu a majú skutočne originálny strih.=)
Priateľ zvolil tmavomodré chino nohavice, k tomu košeľu s manžetovými gombíkmi - o nich som písala TU, k tomu menčestrové sako ....A!!! Prosím pekne, sám a dobrovoľne si kúpil motýlika a vreckovku do saka. Podľa mňa milé, nápadité, slušné a elegantné... akurát do divadla. 



Čo na tento spoločný divadelný outfit hovoríte vy? Prípadne aké skúsenosti s oblečením do divadla máte? A čo ste naposledy videli v divadle? Píšte! =)
BB




4 komentáre:

  1. Koľko by mi tak museli zaplatiť, aby som vyvrátila žalúdok na javisku...xD ..ach...mno..ale vy dvaja vyzeráte výborne, tlieskam!!!! A musím povedať, že mám bohužiaľ podobné skúsenosti - vždy okolo seba vidím rifle, flanelky, proste na čo tí ľudia vôbec lezú do divadla, keď sa správajú takto urážlivo! Viem, že niekto by povedal, že na tom predsa nezáleží, ale aj slušnosť, aspoň táto základná, z nás robí proste ĽUDÍ... no a ako si písala, netreba veľa... rada sa oblečiem do divadla pekne, ale zasa mám v šatníku obyčajné čierne šaty jednoduchého strihu a keď už nič iné, slušnejšie sa dá aj bez námahy obliecť. A tie šaty aj tak vyzerajú ako originál vintage kúsok :) a s Maťom ladíte:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Akože mňa porad roztriaslo, keď som to videla.=D A naozaj netuším, aký to malo vlastne vlastne záver, lebo text išiel po tom "incidentne" úplne mimo mňa. Ale akože tak vo všeobecnosti to bolo dobré predstavenie.=D
      Ja by som si až dovolila povedať, že ak nemieniš rešpektovať fakt, že ideš do "kultúrneho stánku", tak tam rovno ani nechoď. Ako píšeš, z obyčajných šiat možno vytvoriť naozaj divadelný kúsok, takže neexistuje výhovorka, ktorá by ospravedlňovala "robotnícke topánky" a podobné chuťovky.
      Ozaj by ma zaujímalo odkiaľ zobrali tie šaty - veď už len tá veľkosť nie je ázijská!=D

      Odstrániť
  2. Absolútne súhlasím s tým, že by sa niektorí mohli uvedomiť a obliecť sa primerane situácii, na druhej strane, tým že ten dress code je dnes voľnejší (a to aj na také "vysoké" udalosti ako je napr. opera), sú tieto kultúrne zážitky prístupnejšie širšej verejnosti alebo mládeži, ktorá má nejakú etiketu na háku, a to zas tiež nie je na zahodenie.
    Ale odtiaľ potiaľ, riflí si snáď človek užije na ulici dosť, do divadla by nemusel.
    Inak tie šaty vyzerajú fakt krásne. A priateľ veľký štramák a sympaťák, tie detaily ako motýlik či manžetový gombík sú skvelé. No a dohromady dvojica, za ktorou by som sa obzerala :)
    Sama do divadla nechodím až tak často ako by som chcela, aj keď dúfam, že v Prahe sa to trochu zmení. Inak vždy volím šaty, možno nie tak štýlové, ale aspoň slušné.
    Posledná divadelná hra, ktorú som videla, bola už pred rokom (hanba!) a volala sa Sexuálna perverzita v Chicagu. Vydarená komédia o vzťahoch medzi mužmi a ženami, okorenená vulgarizmami a peknými chlapmi v plavkách :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Plne súhlasím s tvojim názorom - štýl je naozaj uvoľnenejší (akurát čítam o pánskych oblekoch za II. SV a teda nie je oblek ako oblek a udalosť ako udalosť =D) a napr. úplne rešpektujem, že nie každá žena rada nosí opätky alebo muž sako. To je pekné práve na tom "uvoľnení" - že vieš nájsť adekvátnu náhradu - elegantné balerínky, peknú košeľu, obyčajné chino nohavice miesto oblekových... Ľudia sa dnes naozaj nemajú na čo vyhovoriť.=D Ale to som už trocha odbočila. Skrátka áno, človek ide raz za čas do divadla (ani ja nie som nejaký pravidelný návštevník, hoci abonentku kupujem už roky rokúce a stále som ju ešte nekúpila)a tak aspoň na tých pár hodín by mohol rifle odložiť. Stále jednoducho nechápem, že to niektorí ľudia neberú ako perfektnú príležitosť obliecť sa úplne inak ako v bežný deň.=D
      Ochhh ísť do Prahy do divadla, o tom snívam.=D A pritom do Prahy raz za čas zájdem...len to divadlo akosi nikdy nespadá do plánov.
      Chlapi v plavkách.=DDD Mmmm... to je trocha iné ako grcajúci herci, veru že hej.=D

      Odstrániť