nedeľa 14. mája 2017

Wet shaving ... niečo pre vašu mužnú polovičku ;)

Tento článok, hoci je o pánskom holení, venujem skôr ženám ako pánom. Myslím si totižto, že páni sú v tejto téme už zbehlí... alebo uprednostnia skôr zdroje z "pánskych" stránok. Predsa len, ja ako žena (vďaka bohu za to =D), nikdy nezískam empirickú skúsenosť s nahladkou oholenou tvárou.=D Napriek tomu som sa rozhodla. že vám na túto tému podám svoj náhľad a sprostredkujem vám skúsenosti môjho priateľa. 

Dlho som si myslela, že život chlapov je v oblasti starostlivosti, ale aj módy, síce veľmi jednoduchý a pohodlný, zároveň však aj veľmi nudný. Samozrejme, niekdy závidím svojmu chlapovi, že uňho môže všetko začínať a končiť len sprchou... za to ja sprchou len začínam, pokračujem maľovaním, česaním atď. - skrátka nie vždy sa mi chce robiť túto zdĺhavú, ženskú činnosť. V každom prípade ,už nejaký čas dochádzam na to, že aj pánsky svet vie byť neuveriteľne fascinujúci, elegantný, módny... zaujímavý. Jednou z tých fascinujúcich vecí je práve wet shaving alebo tiež tradičné holenie so štetkou, penou, ktorú si napeníte a úplne iným typom "holítka". Takéto holenie je celý proces - kroky na seba nadväzujú a majú svoju logiku. Môže sa to zdať komplikované a zdĺhavé, avšak je to jednoduché a vo výsledku príjemnejšie. Výhodou takého holenia je aj to, že obsahuje pomerne veľa komponentov, takže s darčekmi pre priateľa, manžela, brata, otca, kamaráta máte vystarané, no... na dosť dlho.=D

Ja som ako prvé nakupovala kozmetiku. Môj chlap si tieto veci vybrať nevie a mňa naopak hľadanie a porovnávanie jednotlivých výrobkov baví. Zároveň je to najlacnejšia záležitosť a pri rozhodovaní nepotrebujete súhlas alebo nesúhlas druhej strany.;) Medzi jednotlivými výrobkami zatiaľ nemôžem veľmi porovnávať, no tie, ktoré som vybrala sa zatiaľ osvedčili
Čo sa teda týka kozmetiky, budete potrebovať penu na holenie. Keďže priateľ má dosť citlivú pokožku, snažila som sa vybrať niečo neparfumované, bez konzervačných látok. Vyhral to nakoniec krém na holenie Organic shaving cream od Taylor of Old Bond Street. Krém je balený v pevnej plastovej miske so šróbovacím vrchnákom. Má veľmi pekný vintage dizajn. 150 gramové balenie kúpite za cca 19 euro, čo sa môže zdať dosť, ale takýto krém vám vydrží podstatne dlhšie ako bežná pena v tube. Na vytvorenie peny vám totižto stačí len malé množstvo krému. Ale o tom neskôr. Ešte dodám, že existujú aj rôzne voňavé peny - obľúbená je najmä tá so santalovým drevom.


Ako ďalšie som kupovala olej na holenie. Ten kupovať môžte, ale aj nemusíte. Podľa mňa je ale fajn doň investovať niekoľko eur. Ten náš olej sa volá Mr. Natty a 30 ml kúpite za cca 12 eur. Obsahuje prírodné oleje, ktoré pleť pekne prevoňajú. Navyše jeho úlohou je zmäkčiť fúzy a pripraviť pokožku na holenie. Po takto ošetrenej pleti sa čepel holítka kĺže ľahšie, takže aj pleť je menej podráždená. Zároveň oleje pleť vyživujú.


V rámci kozmetiky som kúpila aj kamenec v tyčinke. Jeho úlohou je zastaviť drobné krvácania, má však aj dezinfekčné účinky. Podľa mňa je to super, dokonca aj pre ženy... aspoň, pre tie, ktoré sú tak šikovné ako ja a zvyknú sa pri holení nôh porezať. Tyčinka sa najprv navlhčí a až potom sa ňou potrie ranka. Čítala som už aj komentár, kde žena používala kamenec ako deodorant (dá sa aj to, ale to je väčšie balenie samozrejme), lenže na sucho a čudovala sa, že jej ako deodorant nefunguje.=D Inak kamenec je vzásade soľ, takže pri aplikácii to bude trocha štípať, ale funguje to.


Napokon som ešte kúpila vodu po holení. Už dávno som chcela vyskúšať tú s názvom "bay rum". Túto "vôňu" vyrábajú rôzne značky, ale ako taká má veľmi dlhú tradíciu. Kdesi som čítala, že jej pôvod možno datovať do 16. storočia, kedy sa námorníci voňali rumom a potierali bobkovým listom (iný druh aký používame v kuchyni ;)), a to preto, aby prekryli svoj zápach. Veľmi obľúbená bola táto vôňa vo viktoriánskom období. Ja som teda zobrala značku Taylor of Old Bond Street. Vôňa je naozaj rumová a korenistá, príjemnejšia priamo na tele, ako keď ju voniate z fľaše. Akurát ma sklamalo balenie - vôňa je plnená do plastového priehľadného obalu a etiketa je úplne lacná... škoda. 150 ml balenie kúpite za 18 eur.


Samostatnou kapitolou je potom "holítko" - k tomuto a ďalším krokom by som už prizvala chlapa. V konečnom dôsledku je to preňho a trh ponúka toľko dizajnov, že je z čoho vyberať... tak nech to má podľa svojho gusta.=D My sme mali pôvodne v pláne kupovať britvu, avšak za prvé to chce skúsenosť s prácou s ňou, a za druhé je to nákladná záležitosť - okrem britvy, treba kúpiť aj obťahovací remeň či pastu. Preto na začiatok, keď chcete prejsť z klasického holítka či z elektrického holiace strojčeka, odporúčam kúpiť najprv obojstranný holiaci strojček, do ktorého sa vkladá obyčajná žiletka a naučiť sa pracovať najprv s nim.
Žiletku a štetku sme chceli pôvodne kupovať v špecializovanom obchode v Prahe, ale nakoniec sme čistou náhodou natrafili na značkové výrobky v obyčajnej DM-ke. Strojček za cca 35 eur, štetku za necelých 20 euro. (Priateľ pôvodne kupoval sadu vymeniteľných hláv so 4 čepieľami za 25 eur, ktoré mu vydržali pri holení raz za dva dni pomerne krátko. Čiže cena za holítko s jednou žiletkou sa môže zdať pomerne veľká, ale z dlhodobého hľadisko je to lacnejšie. Sadu 10-tich žiletiek, ktoré sa do holítka vkladajú kúpite za 2 eurá a nejaké drobné... výdrž žiletky a klasickej viacčepeľovej hlavy je prakticky tá istá.)


Dobre sa oholiť s týmto holítkom chce teda trocha skúsenosti, ale v zásade to nie je o nič ťažšie ako s bežným holiacim strojčekom. Čo sa týka štetky, tá naša má vlas z jazveca. Má veľmi špecifický odor, ale verím, že časom sa vymyje. Na tvári je veľmi príjemná.=) 

Napokon ešte spomeniem doplnky. K tým patrí miska, v ktorej "peníte" pomocou štetky penu na holenie. Misku odporúčam keramickú, pretože ju budete napúšťať teplou vodou. Viete sí kúpiť "špeciálnu misku" za cca 16 eur... ale úplne vám postačí aj miska z Ikea za pár eur. Penu v nej napeníte rovnako dobre. Nad týmto by som určite nejak zvlášť nematurovala. 
Určite by som však investovala do kovového stojanu na štetku a holiaci strojček. Praktické môže byť aj cestovateľské púzdro na všetky tieto inštrumenty... A to je už hádam všetko.=D


Samotný postup je veľmi jednoduchý. Najlepšie je holiť sa hneď po sprche, pretože pleť aj fúzy sú zmäkčené. Ak nemáte sprchu v pláne, viete si pleť "napariť" pomocou horúceho uteráka, ktorý priložíte na nejaký čas na tvár a krk. Kým sa naparujete, môžte si pripraviť štetku a to tak, že do misky napustíte teplú vodu a štetku do nej ponoríte. Pred holením vodu z misky vylejete a štetku pár švihmi zbavíte prebytočnej vody.
Tvár holíme teda vždy naparenú/zmäkčenú a zásadne vlhkú. Pred holením aplikujeme pár kvapiek oleja, o ktorom som písala vyššie. Dobre ho vmasírujeme. Potom pomocou štetky naberieme primerané množstvo krému na holenie a v miske našľaháme do peny. Koľko krému a peny potrebujete, zistíte len praxou. Ako si správne holiť tvár, to vám tiež nepoviem, buď ste to už naučení a máte ten "grif" alebo sa to skúšaním postupne naučíte a zdokonalíte sa.=) Určite odporúčam neponáhľať sa a nenechať sa vyrušovať či rozptyľovať. Niektorí páni sa že vraj holia v úplnom tichu, lebo ťah po tvári holítkom vydáva zvuk... a aj podľa neho sa dá identifikovať či sa holíte dobre resp. či kĺžete po tvári správnym smerom.


Keď teda uznáte, že ste dobre oholení a viacej vám netreba, opláchnete tvár podľa potreby vodou, rovnako podľa potreby použite kamenec na drobné krvácajúce ranky, tvár osušíte a pokračujete rutinou ako po obyčajnom holení. Priateľ používa krém alebo vodu po holení.... podľa potreby. Možno sa vás týka aj nejaká starostlivosť o fúzy... tú sme zatiaľ ešte neriešili ... teda priateľ neriešil.=D Napokon nezabudnite jednotlivé inštrumenty poriadne umyť. Nechajte ich voľne vyschnúť.

Myslím, že to by malo byť v skratke zo základu tradičného holenia asi všetko. Na niektoré tipy človek príde až pri holení, čo, opakujem, sa mňa netýka, takže mi je jasné, že článok môže mať isté... medzery =D... na druhej strane dúfam, že aj napriek "pánskej téme" vás téma zaujala a možno ste sa dozvedeli pár užitočných rád. 
Do komentárov mi potom pokojne napíšte ako sa zvykne holiť váš chlap, či ste už pojem "wet shaving" počuli, prípadne ak máte nejaké tipy alebo zaujímavé postrehy/vychytávky z "dámskeho holenia", pridajte aj tie.=D 
BB

2 komentáre:

  1. No pripomenulo mi to holenie môjho tatka spred asi 20 rokov, kedy to bola nutnosť, a nie luxus :D

    Ja sa aktuálne snažím domíňať jednorazové holiace strojčeky a prejsť na cukrovú pastu, čítala som o tom rôzne recenzie a podľa všetkého by to malo fungovať dobre. S tým nemáš nejakú skúsenosť?
    Na klasických strojčekoch ma štve najviac tá jednorazovosť, a tým pádom vznik zbytočného odpadu.

    Ah, inak, s klasickým holením žiletkami skúsenosť mám. Na niektorých miestach som tak holila pacientov pred operáciou :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. =DDD Podobne. Môj otec má dokonca doma ešte takú staručkú štetku na holenie. Samozrejme ju už nepoužíva, ale pamätám si ako ju používal, keď som bola ešte decko. Inak sranda je, že tá štetka prežila dve sťahovania, má vyše 20 rokov... ale načo ju skladuje??? To netuším.=D
      S cukrovou pastou nemám žiadne skúsenosti... ja verím epilátoru a žiletke. Raz som skúšala voskové pásiky, aj taký krém, ktorý sa len zoškrabe špachtličkou... na mňa nefungovalo ani jedno. Len ja mám tak nejak prirodzene viacej chĺpkov, tmavých ešte k tomu, takže pre mňa je najpraktickejšia žiletka alebo elektrický epilátor.
      A tá posledná veta ma dostala.=D To fakt možno počuť len od zverolekárky.=D

      Odstrániť