štvrtok 22. marca 2018

Pomôcky na cvičenie, ktoré by ste mali mať doma ...

Kto číta môj blog alebo zavíta na Instagram vie, že sa nejakú dobu venujem krasokorčuľovaniu a baletu. S menšími či väčšími prestávkami sa pohybu venujem od mala, aj keď nie v nejakej systematickej forme - raz to bola jóga či pilates, inokedy beh (beh vyslovene zbožňujem od detstva a bývala som v ňom naozaj dobrá), na krátku chvíľu aj taekwondo, skákanie cez švihadlo, kedysi aj klasická posilka, tancovanie podľa k-pop choreografií, hula hoop... potom kombinácia tohoto a onoho... skrátka vždy som sa niečomu venovala na amatérskej či "samoučnej" úrovni. To mi však nebránilo byť do mojich 25tich rokov výzorovo trošku oplácaná ... v Kórei by som bola označená za "chubby" alebo, že mám "baby fat".=D
Veľa robilo neustále diétovanie a následné prejedanie sa. Totižto, napriek mojim telesným predispozíciám, sa mi páči veľmi štíhla postava... a zatiaľ čo na iných sa mi páčia aj zdravé kilá navyše, u seba to netolerujem. Ale aby som sa vrátila k téme... V 25tich som si nakoniec  povedala, že stačilo, mám nárok najesť sa ako normálny človek. Tak som prestala jesť sladkosti (a blbosti) a začala jesť to, na čo som mala zrovna chuť... a kilá... teda "baby fat" išiel dole - pomaly, ale isto ... takmer 10 kíl za cca rok. A držím si to doteraz.

Pointou toho, čo chcem povedať je to, že schudnutím práca nekončí, ale ešte len začína. Ak si chcete udržať váhu, je fajn ak cvičíte, pretože tým pádom nemusíte striktne okresať príjem jedla, čo je z dlhodobého hľadiska nereálne tak či onak... a skrátka telo, ktoré cvičí, vyzerá lepšie.
Po rokoch diétovania a skúšania rôznych foriem stravovania môžem aj bez certifikátu povedať, že základom peknej postavy je cvičiť a jesť! A jesť myslím skutočné veci - nie polotovary a nie kvázi diétne potraviny, nie bezlepkové eko-bio-raw náhrady skutočného jedla... ale skutočné jedlo - aj rohlík, aj mäso, aj zemiaky, aj žĺtka, aj koláč sem-tam, aj buchty od mamy. A tie džúsiky, sýtené nápoje a sladkosti, čo skladujete pre návštevu vyhoďte! A keď máte "chuť", tak si radšej napečte! Skrátka je okej jesť šalát, rovnako ako je okej dať si ku káve kúsok (!) koláča. Každý má iné preferencie, iné chute... a tie by sme mali počúvať a rešpektovať. Ak ste vyslovene mäsový typ, netrápte sa vegetariánstvom. Ak vám chutí viac zelenina, nehanbite sa .. len nevnucujte svoje presvedčenie iným... ani ja to vlastne nechcem. Len si myslím, že by sa mal prízvukovať fakt, že jesť je ok - s mierou.
Tému jedlo však nechcem rozoberať podrobne, aspoň nie v tomto článku. Chcela som len načrtnúť, že bez úpravy jedla sa nedajú očakávať výsledky, rovnako ako bez cvičenia sa nedajú očakávať výsledky. 

Takže prejdime na to cvičenie. Už viac ráz som na blogu nadhodila fakt, že pohyb je pre mňa zároveň aj psychohygienou. Po hodine korčuľovania som vyslovene šťastná ako taká blcha a svet je gombička. Toto uvoľnenie šťastia však podľa mňa neprichádza okamžite, myslím okamžite po prvom športovom výkone... aspoň ja som to tak vysledovala - skrátka chce to šport, ktorý človeka baví, vidí v ňom zmysel a chce sa v ňom zlepšovať ... a samozrejme pravidelnosť. Vtedy akoby si telo uvedomilo, že môže všetky tie skvelé pocity vypustiť, že si ich nemusí šetriť na horšie časy. A vám je zrazu skvelo a viete, že pôjdete aj nabudúce.
Inými slovami, ak nie ste športovec od prírody, čo ja napr. nie som, a stále vás kláti nepravidelnosť a hrôza z pohybu, skúste pohľadať v pohybe aj iný zmysel - nie len to, že pohyb = krajšia postava alebo pohyb = schudnem. Nerobte pohyb z nutnosti, ale pre radosť.


Ja napr. rada kolobežkujem, pretože mám pohyb vždy v kráááásnom prírodnom prostredí, lebo sa počas toho vyplavujú hormóny šťastia, takže mám perfektnú náladu, lebo strávim spoločný čas s mojou mamou alebo s priateľom, lebo vždy objavíme nejakú novú trasu či miesto, kde sa môžme ísť kolobežkovať, lebo sa hýbem a cítim sa potom lepšie.... vidíte koľko pozitív? Chápete, čo myslím? Alebo balet - zatiaľ mi zlepšil držanie tela, čiže ma menej bolí chrbát, mám pevnejšie a vyrysovanejšie telo pripravené do plaviek, je mojou motiváciou, ktorá vedie k splneniu sna - raz sa postaviť na špičky a tancovať v nich, umožňuje mi kupovať množstvo krásnych vecí ako sú sukne a dresy, spoznala som vďaka baletu viacero nových ľudí a hlavne, aspoň na chvíľku sa cítim ladne a krásne....

Ako vidíte vyššie - skúšala som už kadejaký pohyb a každý formoval moju postavu inak. Najspokojnejšia a najlepšie sa však cítim až teraz - odkedy chodím korčuľovať a na balet. Nie je to totižto len o fyzickej zmene, ale aj o tej psychickej. Prekonávate svoje hranice po každej stránke. 
Ako pracujúci človek však nemám toľko času chodiť na všetky kurzy, ktoré by som chcela, a tak to dobieham domácim cvičením. 
Niekto má rád posilňovňu, ja preferujem pohodlie domova. Viem sa totižto prekonať, zdvihnúť sa z gauča a ísť si zacvičiť, viem byť na seba prísna a študujem si ako sa jednotlivé cviky majú alebo nemajú robiť. Ak ste rovnaká, cvičenie doma je pre vás to pravé orechové... ak nie, nevadí, nájdite si kurz, posilňovňu či trénera, ktorý vás namotivuje a usmerní.

Ak sa ale nezhodnete cvičiť doma resp. doma cvičievate, no dostávate sa do nudnej rutiny a neviete, čo ďalej, tu je pár pomôcok, ktoré som mala doma síce už roky, ale zmysel dostali až v momente, keď som začala chodiť na balet a kraso. Nie, že by jedno alebo druhé bolo podmienkou používania týchto pomôcok, vôbec nie.... len chcem povedať, že cez balet a kraso som pochopila ich skutočnú funkciu. 
Najväčšou výhodou týchto pomôcok je, že sú lacné - kúpite ich od 1 eura do 10 eur, ľahko ich dostať v obchode, sú skladné, nenáročné na použitie, no zároveň sú nenormálne efektívne! Niektoré z týchto pomôcok dokonca balím do ruksaku na naše 3 mesačné cestovateľské dobrodrusžtvo. Chcem totižto ostať v ako-takej kondícii, keďže od septembra chcem zvýšiť počet baletných hodín. Prejdime však konečne na samotné pomôcky 

Balančný vankúšik/podložka. Túto podložku priniesol brat z práce hádam aj 5 rokov dozadu - že to dostávali v práci a on nevie čo s tým. Ja som tiež veľmi nevedela. Až kým som nezačala korčuľovať a baletiť a nezistila som, že sa na tom dá krásne cvičiť rovnováha, ktorá je základom oboch menovaných. A cvičiť rovnováhu znamená zapájať do práce svaly celého tela, takže formujete naozaj celé telo! Samozrejme, krásne sa na tom dajú precvičiť najmä nohy - od chodidiel a členkov, cez lýtka až po zadok! Inak vedeli ste, že posilovanie chodidiel vám uľahčí nosenie podpätkov, ktorých sezóna začína už čoskoro? Navyše cviky na tomto vankúšiku sa využívajú aj pri rehabilitácii a bolesti chrbta. Moja kolegyňa by vedela rozprávať.;)

Posilňovacia guma/theraband. Posilňovacia guma je opäť vec, ktorú máme doma roky. V zásade je to taký elastický pás, ktorý predávajú v rôznych farbách, pričom každá kladie rôzny odpor. S tými gumami, ktoré sú málo elastické, a teda kladú najväčší odpor sa samozrejme cvičí najťažšie a napr. tie ktoré kladú menší odpor sú super napr. aj na strečing.
Výhodou gumy je, že s ňou dokážete opäť precvičiť celé telo. Je skladná, takže ju viete hodiť do kabelky a pár cvikov si zacvičiť napr. v kancelárii počas obedovej prestávky alebo hodiť do kufru a zbaliť na dovolenku. 


Perfektné na týchto pomôckach je to, že vlastne nimi môžte upgradenúť akýkoľvek základný cvik. Alebo keď vás žiaden nenapadá, otvorte youtube a nejaké video na cvičenie s týmito pomôckami si nájdite. Ako napr. tieto:

Perfektné video na posilnenie chodidiel s využitím balančnej podložky a posilňovacej gumy theraband má baletka Kathryn Morgan. Začiatok 4:21.

Cviky s therabandom sú napr. v tomto videu.

Pilates soft ball/rehabilitačná lopta. Táto loptička s priemerom 18 cm je mojim najnovším "objavom". Opäť som sa k loptičke dostala, ako inak, cez balet resp. baletné videá, v ktorých s touto loptičkou posilujú. V zásade sú to opäť veľmi jednoduché a známe cviky - nič krkolomné, avšak tým, že loptičku pridŕžate medzi rukami alebo chodidlami, zapájate do cvičenia ďaleko viacej svalov a cviky sú tým pádom účinnejšie.
Jednu celú kompletnú hodinu máte napr. tu:
V mojej domácej mini skladnej posilňovni potom nájdete aj dve 2 kilové činky, švihadlo, nastaviteľné závažie na zápästie a nohy, tiež 2 kilové, hula hoop a stepper. Aktuálne ich však nevyužívam, tak ako 3 vyššie menované pomôcky.

V každom prípade, aby som to zhrnula, týmito troma pomôckami viete dosiahnuť spevnenie postavy - a myslím, že to je to, čo chce každá z nás: pevnosť, flexibilitu, ale aj silu a stabilitu. Záleží len na tom, aké cviky a prostriedky k dosiahnutiu cieľa využijete.
Inak, čo sa týka svalov, často sa stretávam s názorom žien, že ony s činkami cvičiť nebudú ....ako, nie že by som tu tie činky zvlášť spomínala, ale toto je tak hrozne zažraná hlúposť v hlavách žien, že mi nedá o tom nenapísať. Takže, ešte raz, mnohé ženy som počula vyjadriť sa, že cvičiť s činkami nebudú, lebo potom budú mať veľké svaly. Odpoveď znie: NIE, nebudete. Cvičením s 2 či 5 kilovou činkou nebudete mať svaly ako kulturista. Museli by ste cvičiť úplne iné zostavy, iné váhy a mať iný režím, aby ste mali tie obávané svaly. 
Takže, milé dámy a slečny, cvičte, jedzte a robte strečing, pretože len ten zaistí to, že budete mať krásne štíhle a dlhé nielen telo, ale aj svaly a nebudete mať dojem, že ste "objemné" či svalnaté. To je kombinácia k úspechu. 
BB

P.s.: V komentároch sa nezabudnite pochváliť, čo baví vás, prečo rady športujete prípadne s kým, aké sú vaše skúsenosti s pomôckami na cvičenie, prípadne aké ste už vyskúšali a či fungovali.;)

2 komentáre:

  1. Áno, vďaka za balančnú pomôcku :D. Mne zlepšila lastovičku :D. A napríklad, ja ju vyťahujem, keď pečiem. Skrátka si varím krém a popritom "chytám" rovnováhu na podložke. Vynikajúca vec. U mňa napríklad domáce cvičenie vypĺňa spomínaná podložka, rotoped (cca 2x 60 minút týždenne, čo mi krásne ubehne, keďže mám pri tom rozpozeranú doramu :D) a klasický strečing. Vo všetkom sa vždy zameriavam výhradne na nohy, keďže chodím iba na krasokorčuliarske tréningy. Tie svaly na rukách sa vyformovali tak nejako prirodzene, bez činiek.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne. Tiez ruky a chrbat nejak navyse nezatazujem - je to moja na cvicenie uplne neoblubena partia, ale vela pomohlo korculovanie a balet - vyslovene sa mi rysuju svaly.😃 Ja som mala inak po poslednom korculovani taku svalovicu na rukach!😃 a modrinu na panvovej kosti, takze nemozem lezat na lavom boku. ... ale uz to prechadza. Ale teda...nezda sa to, ale zacvicia si aj ruky, hlavne ked ich clovek drzi stale rozpazene. A v tom sustredeni sa na kroky ci nohy uplne zabuda, ze ich drzi vo vzduchu dlhe minuty a ze ho vlastne uplne palia... aspon mne sa to tak stava.

      Odstrániť